دکتر حسن شفیعی عضو هیئت علمی دانـشگاه

روان شناسی بالینی، روان شناسی شناختی، علوم شناختی، روان شناسی سلامت
 
ورزش در پیشگیری از اختلالات روحی موثر است
ساعت ۱۱:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٢٧ : توسط : حسن شفیعی

تحقیقات جدید پژوهشگران در دانشکده پن استیت کشورآمریکا نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند به از بین بردن یاس و ناامیدی و احساسات منفی کمک کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  تحقیقات جدید در آمریکا به افراد مایوس و خموده توصیه کرد که برای از بین بردن یاس و احساسات منفی خود فعالیت های بدنی و تمرین های ورزشی مختلف را در دستور کار خود قرار دهند.

پژوهشگران دانشکده پن استیت در این تحقیقات خود ۱۹۰ دانشجو را مورد بررسی قرار داده و دریافتند افرادی که حتی یکبار در هفته فعالیت بدنی دارند سعادتمند تر و سرزنده تر از کسانی هستند که این کار را نمی کنند و اوج این احساس سرزندگی در روزی است که فعالیت بدنی داشته و تمرینهای ورزشی انجام می‌دهند.

این تحقیقات نشان داد که تمرین های ورزشی به بدن برای استراحت و خوابی آرام و استفاده حداکثری از کمترین ساعات خواب کمک می‌کند.

این تحقیقات به افرادی که به دنبال تقویت روحیه خود می گردند، توصیه کرد که فعالیت بدنی داشته باشند زیرا این فعالیت بدنی همچنین به از بین بردن احساس افسردگی که بسیاری از مردم درگیر آن هستند، کمک و هرگونه احساس منفی را از بین می‌برد.

به طور کلی کسانی که فعالیت‌های جسمی و تمرینات ورزشی را انجام می‌دهند دارای هوش بیشتر، خستگی کمتر، نظم و انگیزه، اعتماد به نفس و بازدهی بیشتر می‌باشند.


 
اعتیاد “نوعی اختلال در مغز است.”
ساعت ٧:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٢۱ : توسط : حسن شفیعی

پژوهشگران در  دانشگاه کمبریج می گویند نتایج بررسی ها نشان داده است که  اختلالات در بخش هایی از مغز ممکن است باعث اعتیاد در افراد شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی  ،  این دانشمندان مغز ۵۰ فرد معتاد را با خواهران و برادران غیر معتادشان، مقایسه کرده و متوجه شده اند که در مغز هر دو گروه اختلالات یکسانی وجود دارد.

اما به گفته دانشمندان، این اختلالات ضرورتا ژنتیکی نیست و ممکن است به علت رشد در محیطی مشابه بوجود آمده باشد.

این گزارش در مجله “ساینس ژورنال” به چاپ رسیده و در آن آمده است که اعتیاد “نوعی اختلال در مغز است.”

دانشمندان امیدوارند نتایج بدست آمده از مغز خواهران و برادرانی که اعتیاد ندارند به معتادان کمک کند تسلط به نفس بیشتری پیدا کنند.

کارن ارسچه، محقق ارشد این پژوهش می گوید: “سالهاست که همه فکر می کنند هر کس از مواد مخدر استفاده کند، معتاد می شود.”

خانم ارسچه معتقد است، “استفاده از مواد مخدر اختیاری نیست و نوعی بیماری است که باید آن را تشخیص داد.”

به گفته خانم ارسچه، “خواهران و برادرانی که اعتیاد ندارند به ما می گویند که چگونه با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و چگونه در زندگی روزمره، تلاش می کنند تا خود را کنترل کنند.”

پژوهشها در گذشته نشان داده است که در مغز معتادان اختلالاتی دیده می شود. اما دانشمندان هرگز مطمئن نبودند که آیا مواد مخدر این تغییرات را بوجود آورده یا این تغییرات قبل از استفاده از مواد مخدر در مغز افراد وجود داشته است.

پال کیدول، مشاور روانی در دانشگاه کاردیف می گوید: “اعتیاد مانند بیشتر اختلالات روانی محصول تربیت و طبیعت است.”

“باید مردم را مدتی دنبال کنیم تا طبیعی و تربیتی بودن اعتیاد را ارزیابی کنیم.”

دانشمندان معتقدند همه این یافته ها می تواند راههای جدیدی را برای درمان اعتیاد باز کند.

به گفته دیوید برنفورد، رئیس بخش داروسازی موسسه “دربشایر منتال هلت تراست”، این تحقیق نشان می دهد که اعتیاد تغییرات محسوسی را در ساختار مغز و فعالیت آن بوجود نمی آورد اما ممکن است تکنیکهای درمانی جدیدی برای اعتیاد پیدا شود.


 
حدود ۵۰ درصد افراد از مشکل کم خوابی و بی خوابی رنج می برند
ساعت ۱:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۱۳ : توسط : حسن شفیعی

پیش از این تصور می شد  خدود ۲۰ درصد از افراد هر جامعه از بی خوابی رنج ببرند . و این مشکل بیشتر در سنین بالا و بزرگسالی و همچنین در افراد پرتنش و پراسترس بروز می کند. اما یک نتایج مطالعه جدید در دانشگاه «گلاسگو» اسکاتلند نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد افراد از مشکل کم خوابی و بی خوابی رنج می برند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بی خوابی به مفهوم اختلالات خواب تعبیر می شود و انواع مختلف دارد . بی خوابی می تواند به صورت تشویش و یا یک خواب منقطع و نیز یک حالت بیدار باش توام با اضطراب باشد . منظور از بی خوابی حالات غیر عادی و کیفیت نا مطلوب خوابیدن است و این کمبود استراحت در سلامتی و زندگی روزانه ی فرد تاثیر می گذارد .

هر کس ممکن است در طول دوران زندگی خود با اختلالات خواب مواجه شود و نتواند به هنگام شب به سادگی بخوابد.

پژوهشگران با اعلام نتیجه این مطالعه عنوان کردند حدود ۵۱ درصد از افراد بزرگسال به سختی به خواب می روند و یا مدت کوتاهی پس از خواب رفتن بیدار می شوند.

این مطالعه همچنین نشان می دهد این مشکل در ۷۵ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان وجود دارد.

محققین می گویند مشکل کم خوابی و بی خوابی در سلامت افراد تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

«کلین اسپی» یکی از محققان این مطالعه در مصاحبه با ۱۲ هزار انگلیسی به این نتایج دست پیدا کرده است.

به گفته این پزشک، بی خوابی بر کیفیت زندگی و سلامت افراد در طول روز تاثیر می گذارد.

این مطالعه نشان می دهد افرادی که خواب ناکافی دارند، نمی توانند در محل کارشان بازده کاری بالایی داشته باشند، قدرت تمرکز پایینی دارند و انرژی لازم برای فعالیت را ندارند.

این مطالعه همچنین نشان می دهد افرادی که شب نمی توانند به خوبی بخوابند ذهن خود را با مشکلات مالی و کاری درگیر کرده که می تواند بر خستگی آنان در روز بعد تاثیر بگذارد.

بی خوابی بیشتر به دنبال بروز فشارهای عصبی و نگرانی های شدید به وجود می آید. دیگر عواملی که این عارضه را به دنبال دارند شامل بیماری های فیزیکی که دردهای شدید را به همراه دارند، سر و صداهای محیط، کافئین، الکل، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها، افسردگی و شیفت های کاری شبانه می شود.

همچنین فعالیت بدنی شدیدی در طی روز که موجب بروز خستگی بسیار زیاد گردد می تواند به هنگام شب و خوابیدن فرد را با مشکل مواجه کند.

پزشکان برای رفع بی خوابی موارد زیر را پیشنهاد می کنند :

از نوشیدن قهوه ، چای یا کاکائو و سایر نوشابه های حاوی کافئین ، خصوصا در هنگام شب خودداری کنید و هر گونه فعالیت شدید را از ۲-۳ ساعت قبل از خواب متوقف کنید.

همچنین چرت زدن و خوابیدن در طول روز را کاهش دهید و هرگز قبل از خواب ، به خوردن مبادرت نکنید.

سعی کنید هر شب در زمان مشخصی به رختخواب بروید.

محل خواب باید آرام ، بدور از هر گونه سر و صدا و نور باشد.

همچنین توصیه می شود در زمان خوابیدن به هیچ چیزی فکر نکنید و نگرانی های شغلی ، عاطفی ، مالی ، بیماری ،تحصیلی و …را برای زمان مناسبش بگذارید.یک راه مناسب برای این کار ، نوشتن اینگونه افکار بر روی کاغذ و خالی کردن ذهن از آنهاست .

نوشیدن یک لیوان شیر گرم گاهی می تواند بسیار ارزشمند باشد .

یادتان باشد که رختخواب محل خوابیدن است ، نه محل رفع مشکلات و نگرانی های روز مره ! پس سعی کنید هر کاری را در محل مناسبش انجام دهید .

دعای قبل از خواب می تواند آرامش شما را بیشتر کند و بهمین خاطر آن را به شما پیشنهاد می کنیم .

قبل از خواب می توانید به خواندن کتاب ، ماساژ ملایم بدن ، لمیدن روی یک صندلی مناسب و یا حمام با آب ولرم بپردازید .

در صورتیکه بیخوابی شما را در رختخواب رها نکرد ، نهایتا میتوانید محل سر را جا بجا کنید .

لازم به ذکر است اگر رعایت موارد فوق نتوانست مشکل بیخوابی شما را حل کند حتما با پزشک خود مشورت نمائید .


 
انسان و نیاز به تعلق: کم توجهی، حتی از جانب غریبه ها، آزار دهنده است
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٩ : توسط : حسن شفیعی
* انسان و نیاز به تعلق: کم توجهی، حتی از جانب غریبه ها، آزار دهنده است 


احساس این که فرد بخشی از یک جمع است برای تجربه انسانی نقشی کلیدی دارد.  همه افراد هنگامی که از جمع بیرون گذاشته شوند احساس فشار عصبی (استرس) می کنند.  مطالعه تازه ای که در "سایکالاژیکال ساینس" (علم روان شناسانه)، مجله انجمن علم روان شناسی، انتشار یافت نتیجه می گیرد که این حس تعلق به جمع حتی می تواند از چیزی ساده، مانند چشم در چشم شدن با یک غریبه، به دست آید.

روان شناسان هم اکنون می دانند که انسان ها برای شاد بودن نیاز دارند تا با یکدیگر مرتبط باشند.  این احساس نیاز به ارتباط می تواند با بودن در یک جمع بافندگان، گروه کر کلیسا [هیات مسجد] یا همسایه ای خوشرو تامین شود.  اریک وسسلمن، از دانشگاه پوردو، می خواست بداند برای آن که فردی احساس تعلق به جمع  کند این نشانه ها تا چه اندازه می تواند کوچک باشد. ... وسسلمن می گوید: "برخی از هم نویسندگان من [در این مطالعه] دریافتند که، برای نمونه، بعضی افراد گفتند هنگامی که حتی یک غریبه به حضور آنها در جمع بی توجهی نمود، آنها اذیت شدند."  او و هم-نویسندگانش آزمونی را طراحی کردند تا این موضوع را مورد آزمایش قرار دهد.

این مطالعه با همکاری افراد [عادی] در پردیس دانشگاه پوردو انجام گرفت.  وسسلمن توضیح داد: یک دستیار پژوهشی در یک مسیر پر رفت و آمد راه رفت، آزمودنی را انتخاب نمود، و آن گاه یا به چشم آن فرد نگاه کرد، نگاه کرد و لبخند زد، یا این که در جهت چشمان آن فرد نگاه کرد، اما از او عبور نمود – از کنارش بی توجه گذشت، برای مثال، "به آنها گونه ای نگاه که کرد گویی حضور نداشتند."  هنگامی که دستیار آن فرد را پشت سر می گذاشت، علامتی در پشت سرش می داد که نشانگر آن بود یک آزمایشگر دیگر می بایست آن فرد را متوقف نماید.  آزمایشگر دوم می پرسید: "شما در یک دقیقه گذشته تا چه اندازه خود را بریده از جمع احساس کردید؟"

کسانی که چشم در چشم شده بودند، حالا با لبخند یا بدون آن، در مقایسه با کسانی که با آنها به گونه ای رفتار شده بود که گویی وجود نداشتند،  کمتر احساس بریدگی از جمع می نمودند.  ... )

منبع: پژوهشکده علوم شناختی