دکتر حسن شفیعی عضو هیئت علمی دانـشگاه

روان شناسی بالینی، روان شناسی شناختی، علوم شناختی، روان شناسی سلامت
 
نور و رنگ محیط‌های آموزشی، نقش بسزایی در نحوه آموزش و یادگیری افراد دارند.
ساعت ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ : توسط : حسن شفیعی

 بررسی‌ و مطالعات محققان نشان می‌دهد که میزان متفاوت نور آبی می تواند نقش به سزایی در آموزش و یادگیری شما و دانش آموزان در مدارس داشته باشد.

 ‏محققان امر با همکاری شرکت فیلیپس به این نتیجه‌ رسیده‌اند که نور آبی در ابتدای صبح می تواند سبب شود که کودکان سرحال تر از خواب بیدار شده و در طول روز هوشیاری بیشتری داشته باشند.

آنها معتقدند که این واکنش از طریق تاثیر نور آبی بر ساعت درونی بدن بوجود می‌آید. ‏

‏برای اثبات این فرضیه، محققان ، دو مدرسه در انگلستان را برای آزمایش انتخاب کردند. مدارس منتخب دارای تنظیمات نوری بوده به صورتی که معلم هر کلاس می توانست نور محیط را با یک صفحه کنترل کند.  

سیستم تنظیم نور در این مدارس، چهار ترکیب مختلف از نور آبی و سفید برای چهار وضعیت مختلف طراحی شده بود.

 تنظیم میزان نور در هنگام نیاز به داشتن تمرکز در زمان آموزش و یادگیری، تغییر نور برای ایجاد آرامش هنگام احتمال وجود تنش و استرس، تنظیم نور برای از بین بردن کسلی و خواب آلودگی و تنظیم نور در هنگام برگزاری آزمون‌های نیم ترم یا پایان ترم.

  البته انتخاب هر یک از این تنظیم‌های نوری توسط معلم با در نظر گرفتن فیزیک روحی و جسمی کودکان انجام گرفته است.

 تاکنون توجه خاصی به نقش و تاثیر نور و رنگ محیط بر میزان یادگیری دانش‌آموزان نشده بود. ولی نتیجه این تحقیقات نشان داد که رنگ و نور تاثیر بسزایی در آموزش و یادگیری افراد دارد.

با توجه به نتیجه این تحقیقات، مسئولان محیط های آموزشی باید روی موضوع رنگ و نور کلاس‌های آموزشی توجه و دقت بسیاری کنند. ‏

 چرا که بر اساس این تحقیقات، استفاده از نور و رنگ مناسب در ساعات مختلف روز در کلاس‌های آموزشی می تواند، سرعت یادگیری دانش آموزان را تا ۳۵ درصد افزایش داد.

  دانش آموزان این دو مدرسه منتخب در آزمون‌های خود حدود ۴۵ درصد خطای کمتری نسبت به سایر مدارس داشتند و بی قراری، اضطراب و بیش فعالی آنها نیز حدود ۷۷ درصد کاهش داشته است. ‏


 
پژوهشیار فرا دکتری رشته روانشناسی در دانشگاه شهید بهشتی
ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱٧ : توسط : حسن شفیعی

پذیرش پژوهشیار فرا دکتری رشته روانشناسی و شیمی در دانشگاه شهید بهشتی


دانشگاه شهیدبهشتی از بین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری رشته روانشناسی و شیمی پژوهشیار فرا دکتری می پذیرد.

پرتال دانشگاهی به نقل از   گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه شهید بهشتی به منظور بهره‌برداری مناسب از خدمات فارغ‌التحصیلان دوره دکتری و ارتقاء توانائیهای علمی دانش آموختگان دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزش عالی، از بین فارغ التحصیلان دوره دکتری رشته روانشناسی با گرایش روانشناسی مثبت نگر و رشته شیمی با گرایش شیمی محاسباتی  پژوهشیار فرادکتری می‌پذیرد.

علاقمندان روانشناسی با گرایش روانشناسی مثبت حداکثر تا تاریخ 20دی ماه و علاقمندان رشته شیمی با گرایش شیمی محاسباتی حداکثر تا تاریخ 25 دی ماه می توانند فرم های تقاضای پژوهشیار فرادکتری مندرج درقسمت آئین نامه ها و فرم های سایت معاونت پژوهشی و فناوری را تکمیل و به معاونت مذکور ارسال کنند.