دکتر حسن شفیعی عضو هیئت علمی دانـشگاه

روان شناسی بالینی، روان شناسی شناختی، علوم شناختی، روان شناسی سلامت
 
بازی با پازل یادگیری ریاضی، مهارت فضایی را در کودکان تقویت می کند
ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۱ : توسط : دکتر شفیعی


 کودکانی که بین 2 تا 4 سالگی با انواع پازل-بازی می کنند صاحب مهارت های فضایی/مکانی بهتری در سال های بعد خواهند شد، این نتیجه گیری مطالعه ای توسط پژوهشگران دانشگاه شیکاگو است.  بر پایه این مطالعه، بازی با پازل – اگر تفاوت ها در درآمد، میزان تحصیلات و ورودی زبان پدر و مادر را کنترل نماییم – یک عامل مهم در پیش بینی مهارت فضایی کودکان به شمار می آید.

پژوهشگران در بررسی ضبط های ویدیویی تعامل میان والدین و کودکان در فعالیت های روزانه در خانه دریافتند کودکانی که بین 26 تا 46 ماهگی با پازل ها بازی می کنند، هنگامی که در 54 ماهگی مورد آزمون قرار می گیرند دارای مهارت های فضایی بهتری هستند.

سوزان لوین، روان شناس و یکی از کارشناسان پیشرو در زمینه رشد ریاضی در میان کودکان نوپا، اظهار داشت: "کودکانی که با پازل ها بازی می کردند، در مقایسه با آنهایی که بازی نمی کردند، در وظایفی که توانایی آنها در چرخاندن و تغییر شکل ها را ارزیابی می کرد بهتر عمل نمودند."

توانایی تغییر دادن شکل ها از راه ذهن یک عامل مهم در پیش بینی برداشتن درس ها، دریافت مدرک و انتخاب پیشه در زمینه های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) به شمار می آید.  بر اساس این مطالعه، فعالیت هایی مانند بازی با پازل در سال های اولیه زندگی ممکن است پایه گذار رشد این توانایی باشد.  ...

پژوهش یادشده، که در شماره 17 فوریه ["دولوپمنتال ساینس" (مجله علوم رشد)] انتشار یافت، اولین مطالعه ای است که تاثیر پازل-بازی را در یک شرایط طبیعی بررسی نمود.  به این منظور، 53-جفت کودک-پدر/مادر با پس زمینه های اجتماعی-اقتصادی گوناگون در یک مطالعه دراز-مدتی شرکت جستند که در آن پژوهشگران تعامل های میان کودک-پدر/مادر را در نشست های 90-دقیقه ای که هر چهار ماه یکبار و بین 26 تا 46 ماهگی برگزار می شد ضبط می نمودند.

از پدر و مادرها خواسته می شد که با کودکان خود همانگونه کنش-واکنش کنند که در حالت عادی انجام می دادند، و مشاهده گردید که حداقل نیمی از کودکان این مطالعه با پازل بازی می نمودند.  پدر و مادرهای با درآمدهای بالاتر تمایل دارند تا با تناوب بیشتری کودکان خود را با پازل سرگرم کنند.  هم دخترها و هم پسرهایی که با پازل بازی می کردند مهارت های فضایی بهتری داشتند، اما پسرها نسبت به دخترها با پازل های پیچیده تری بازی می کردند، و پدر/مادر های پسرها در طول بازی با پازل زبان فضایی بیشتری را به کار می بردند و بیشتر از والدین دخترها درگیر با بازی بودند.

[ساینس دیلی - پژوهشکده علوم شناختی]