دکتر حسن شفیعی عضو هیئت علمی دانـشگاه

روان شناسی بالینی، روان شناسی شناختی، علوم شناختی، روان شناسی سلامت
 
خوب بخوابید تا جوان بمانید
ساعت ٢:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢۳ : توسط : دکتر شفیعی

امروزه با صنعتی شدن هر چه بیشتر جوامع، چراغ ها و لامپ های روشنایی به نوبه خود نقش مهمی در کل ۱۲ تا ۲۴ ساعت هر شبانه روز در زندگی بشر ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  پیش از این که برق اختراع شود، مردم به طور طبیعی و عادی همزمان با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا می خوابیدند و صبح نیز با طلوع خورشید بیدار می شدند و در نتیجه برای بهره مندی از سلامت ذهنی و جسمی مناسب خواب کافی داشتند.

این رفتار منظم و متعادل در انسان حاصل ترشح هورمون ملاتونین است. وقتی روزها کوتاه تر می شوند، ترشح ملاتونین افزایش می یابد و در نتیجه خواب بیشتر می شود اما برعکس در مواقع بلند شدن طول روزها، ملاتونین کمتری در مغز ترشح شده و میزان نیاز انسان به خواب نیز کمتر می شود.

متخصصان بهداشت عمومی تاکید مس کنند : شش تا هشت ساعت خوابیدن در تاریکی کامل و بدون وجود هیچ نوع نور چراغ برای سلامتی و جوان تر ماندن بسیار مهم است.

همانطور که گفته شد ملاتونین یک هورمون طبیعی است که از غده صنوبری مغز ترشح می شود. در طول روز غده صنوبری غیرفعال است. وقتی خورشید غروب می کند و هوا تاریک می شود، غده صنوبری فعال شده و ملاتونین تولید می کند و این هورمون وارد جریان خون می شود. به همین دلیل گاهی اوقات ملاتونین را «دراکولای هورمون ها» می نامند چون فقط در تاریکی فعال می شود. پزشکان تاکید دارند اگر می خواهید از سلامت مطلوب جسمی و ذهنی برخوردار شوید باید با این ریتم طبیعی ترشحات هورمونی بدنتان هماهنگ باشید که یکی از نمونه های مهم این هماهنگی، خوابیدن در تاریکی محض به هنگام شب است.

سازگاری با مکانیسم های طبیعی بدن کلید سلامت جسمی، رشد توانایی های هوشی و حفظ سلامت و بهداشت روانی و احساسی است