دکتر حسن شفیعی عضو هیئت علمی دانـشگاه

روان شناسی بالینی، روان شناسی شناختی، علوم شناختی، روان شناسی سلامت
 
گام های مثبت اندیشی -بخش اول منافع مثبت اندیشی
ساعت ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٩ : توسط : دکتر شفیعی

برگرفته از کتاب:گام های مثبت اندیشی:
شیوه های عملی برای لذت بردن از زندگی
نویسنده: پالین راوسون
مترجمین: 
عباس زارعی (دانشگاه کاشان) 
حسن شفیعی (دانشگاه پیام نور)

مقدمه
بسیاری از ما نمی دانیم از زندگی خود چه می خواهیم و همیشه تخت تأثیر دیگران هستیم. دوستان، همکارن،، وسایل ارتباط جمعی و خانواده ما را از این سو به آن سو می کشانند و این باعث سر درگمی ما می شود. برخی از ما نیز فکر می کنیم که می دانیم از زندگی خود چه می خواهیم ولی وقتی به آن چیز می رسیم با کمال تعجب که دیگر جذابیت چندانی برای ما ندارد.
عوامل متعددی مانند الگوهای شغلی و کاری، فشارهای ناشی از زندگی سریع و پر تلاطم امروزی و مشکلات خانوادگی اغلب باعث سردرگمی، نگرانی و منفی بافی ما می شوند. مثلا ً چیزی را که قبلاً با کمال اشتیاق می خواستیم ناگهان برای ما بی معنا می گردد. وقتی چنین اتفاقاتی می افتد، چه باید بکنیم؟ چگونه دوباره از صفر شروع کنیم؟همیشه تحت این فشار هستیم که برای دیگران آنگونه که آنها می خواهند باشیم. با این مسأله باید چه کنیم؟ وقتی که احساس می کنیم انسانی خطا کار و بی کفایت هستیم، باید چه کنیم؟ چگونه باید بیاموزیم تا افکار متمرکزتری داشته باشیم؟ و مهمتر از همه چیز، چگونه باید بیاموزیم تا از زندگی خود لذت ببریم و در شرایطی که دنیایمان تیره و تار است و وقت سرخاراندن نداریم، برخیزیم و نگاهی به اطراف خود بیاندازیم؟
این کتاب راهنمایی عملی است برای کمک به افرادی که دوستدارند مثبت بیندیشند و علیرغم وجود ناملایمات و سختیها در زندگی مثبت باقی بمانند. با مطالعه این کتاب شمایاد خواهید گرفت تا:
1- چگونه از عملکردهای خود راضی باشید.
2- چگونه اعتماد به نفس خود را افزیش دهید.
3- چگونه از تمام توانایی های بالقوه خود استفاده کنید.
4- چگونه از احساس نارضایتی از زندگی خود رهایی یابید.
5- چگونه حتی در شرایط دشوار زندگی می توانید مثبت اندیش باقی بمانید و از منافع آن سود ببرید.
6- چگونه با اطرافیان ناسازگار و شرایط سخت برخورد کنید و آرامش خود را حفظ کنید.
توصیه می کنیم این کتاب را که به زبانی ساده نوشته شده است یکبار تا آخر بخواند و سپس مباحث مختلف آن را برای تجدید مطالب در ذهن خود مرور کنید. راهنمایی های عملی در پایان هر فصل از کتاب در درون کادری خلاصه شده اند که برای به خاطر سپردن خلاصه مطالب بسیار مفید ند. امیدواریم از خواندن بقیه مطالب لذت ببرید.
فصل اول: منافع مثبت اندیشی
داشتن نگرش مثبت به زندگی با وجود فشارها و مشقت های آن در دنیای متحول امروز کار ساده ای نیست. اگر مجبور باشید سخت کار کنید یا اگر زندگیتان بر وفق مراد نباشد یا اگر نگرانی عاطفی داشته باشید ممکن است به راحتی دیدگاهی منفی نسبت به زندگی پیدا کنید. در این صورت روال زندگی از کنترل شما خارج می شود و نمی توانید براحتی گزینه های مقابل روی خود را ببینید و تصمیم منطقی بگیرید. اگر چنین شرایطی برای مدت طولانی برای شما اتفاق افتاد و شما نتوانید از پس مشکلات مربوط به آن بر آیید یا جرأت نداشته باشید که مشکلات خود را مطرح کرده و از دیگران کمک بخواهید آن وقت احساس خواهید کرد که عنان زندگی خود را از دست داده اید و حس نا امیدی سراسر وجودتان را فرا خواهد گرفت و این ممکن است به احساسات خطرناکتری مانند افسردگی شدید منجر شود. بنابراین، مهمترین چیز آن است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد احساسات منفی در شما می گردد و زمانی که چنین اتفاقی می افتد براحتی این مسأله را تشخیص دهید. شما باید بتوانید مجدداً کنترل اوضاع را به دست بگیرید و هر قدمی که برای حل مشکل می توانید بردارید حتی اگر یک گام کوچک باشد. در واقع قدمهای کوچک می توانند به گامهای بزرگ و نهایتاً به پیشرفتهای عظیم در زندگی شما تبدیل شوند.
اما انجام چنین کارهایی چگونه ممکن است؟ شما باید توانایی های ذهنی خود را دوباره آموزش دهید یعنی به عبارت دیگر باید مغزتان را تربیت کنید. مغز، قدرتمندترین عضو بدن هر شخص است ولی افراد بسیار کمی واقعاً از تمام توانمندیهای مغز خود استفاده می کنند. بسیاری از افراد از مغز خود درست استفاده نمی کنند. اولین گام به سوی مثبت اندیشی آن است که بخواهیم مثبت اندیش باشیم و دومین قدم آن است که به خودتان بیاموزید حتی در شرایط دشوار مثبت فکر کنید(ادامه دارد)...............